كوك


سلاماتي

هذه تدوينة من الفواصل الـكوكـتيليه
جمعت بها بعضا مما أدخره لها

أرجو أن نعيش سويا كلماتها

******************

نحن نعيش الحياة على مرادنا من الله

وليس على مراد الله منا!!

فلما قررنا العيش على مرادنا

لنوع حياة نحن نريدها.......

في جملة وأوصافٍ من صنعنا....

ولمال نحن تصورناه لأنفسنا...

ولصحة نحن رسمناها لأنفسنا...

.وبعدها

لما تكدرت علينا مراداتنا تكدرنا

من مشاركات ايمان واصطعنتك لنفسي في تدوينة كلمات أعجبتني

*********************


إذا أصبحت عندي قوت يومي فخل الهم عني يا سعيد

ولا تخطر هموم غد ببالي فإن غدا له رزق جديد

أسلم إن أراد الله أمرا فأترك ما أريد لما يريد

*********************

ماحك جلدك مثل ظفرك فتول أنت جميع أمـرك

وإذا قصـدت لحاجـةٍ فاقصد لمعترفٍ بقـدرك

من ديوان الشافعي

من مشاركات دكتوره لماضة في تدوينة كلمات أعجبتني

****************

ما زلت اغرق في الإساءة دائما وتنالني بالعفو والغفران

لم تنقصني إذا أسأت وزدتني حتى كأن إساءتي إحسان


من مشاركات دكتوره لماضة في تدوينة كلمات أعجبتني

***************

وأما هذا فتاج صغير عن تصوري لإسلامي مرره لي صاحب اللافتات الكريم وضاح وها قد جاء أوانه

.......

أنا مسلم أجعل حياتي كلها لله .....فرحي وحزني ..صبري وشكري ...صحتي ومرضي


أنا مسلم أهتم لأمر أمتي وأحزن لحالها, وافرح لعزها إذا ما عزت , وأغرق في الهم لأن الأقصى أسير


أنا مسلم إذا ما وقعت في الخطأ والإثم يوما فأظل أذكر أن لي ربا يعرفني ويراقبني ويعفو عني ان أنا تبت


أنا مسلم من فضل ربي علي أن جعلني لأب وأم مسلمين ولم يخلقني تائها وضالاً في الدنيا


أنا مسلم سيرني ربي بمنهاج دائم أعرفه ويعرفني ولا يأتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه


أنا مسلم جعل ربي ديني دينا مجتمعيا لا منعزلا الصلاة فيه جماعه والحج فيه جماعه والزكاة فيه بين الناس وكذلك الكثير من العبادات


أنا مسلم جعل ربي نبيي محمد خاتم الرسل صلى الله عليه وسلم وأكرمهم عليه لتكون حياته نبراسا وقدوة لنا فأي صبر لنا لا يرنو لصبره , وأي شكر لنا لا يرقى لشكره ,وأي تعب لنا لا يصل لتعبه


فاللهم صلي وسلم وبارك على محمد النبي الكريم

اللهم أحينا مسلمين وأمتنا مسلمين وألحقنا بالصالحين

posted under |

46 قالوا رأيهم/ أضف تعليقك:

صاحب المضيفة said...

أول تعليق


نحجز ونرجع

صاحب المضيفة said...

كلمات وتجميعات جميلة

زادك الله علما وفضلا


يارب اجعل لنا منها نصيبا


امين

Lobna Ahmed Nour said...

كوكتيل جميل

الحمد لله على نعمة الاسلام

خالص تحياتي

Anonymous said...

كوكتيل جميل يادكتور
لكن الفقره الاولى محتاجه توضيح... وعباره الشافعي كالاتي :ما حك جلدك مثل ظفرك فتول انت جميع امرك
وربنا يكرمك

د/اجدع بنوته said...

عليه الصلاة والسلام

بوركت مسلما وبورك الاسلام بيك

ربنا يقويك ويجازيك خير

مشروع انسان said...

بورك فيك
جميلة الكلمات دى

فقت ولا لسه طمنى
معلش بتحصل والله
مكنش قصدى
:)

هى جت كده

Unknown said...

يادي الكسوف يا ولاد
والله يا لماضة وطلعتي فى االتلافازيون
ماشي يا دفعة حلوة منك

جمعاوى said...

كويسة فكرة التجميعة فى حد ذاتها

و الأجمل التجميعة من الردود

متميز دايما يا دكتور

Anonymous said...

تسلم ايديك يا دكتور
ويارب دايما تجمع لنا كل ما هو غالى ونفيس

جزاك الله خيرا
ويارب يجعل لنا منها نصيب

جهاد خالد said...

جميل الكوك ده

:)


أكرمك الله ونفعنا واياك بما علمنا

فرنسا هانم said...

كوكتيل طعمه جميل قوى يا دكتور
فيه شفاء للناس

Anonymous said...

حقا الحمد لله على نعمة الاسلام والالتزام .... وجزيت خيرا على حرصك الدائم على نشر المنفعة ... ولكن في هذا الموضوع بعض العبارات التي لم أفهم مغزاها ... نفع الله بك وهداك إلى الخير وفي انتظار المزيد والجديد... وتقبل تحياتي

عبدالرحمن الشافعي said...

كوكتيل حلو ...لا وكمان..إلي عجبني حضرتك جبت فيه إسم الشافعي..
نيها نيها نيها ...
تحياتي لك...
أنا نزلت بوست جديد ..على أنا مصري...
"من طلب العلا..سهر الليالي.."
ودمتم دائما بخير

آخر العنقود said...

أنا مسلم من فضل ربى على ان جعلنى لاب وام مسلمين ولم يخلقنى تائها ضالا

أنا مسلم اذا ماقوعت فى الخطا والاثم يوما فاظل اذكر انى لى ربا يعرفنى ويراقبنى ويعفو عنى ان انا تبت


جميييييييييييل يادكتور بجد تسلم ايدك
كوكتيل مميز ماتلاقيهوش غير عند دكتورنا الحر
وبالهنا والشفا
:)

دمت بسعادة وهنا

Doba said...

بص انا بقيت لما باجى مش بعرف اسيبلك تعليق من كتر مانا فرحانة بيك فبقيت بدعيلك وامشى

بس بجد البوست اللى فات تحفة بجد
معظم الناس مش تعرف ان ربنا لما بيبتلى عبد بيكون بيحبه قوى وانه بيبعتهوله ملفوف كله فى خير

بس لما ذكرت ان ممكن الابتلاء السىء يكون بالخير او بمعنى اخر زيادة مال او ما الى ذلك من زيادة شرور اتضحلى العكس

ربنا يبارك فيك
ودمت بكل الخير

هبة

Anonymous said...

جزاكم الله خيراً على الموضوع الهام
ولكن عذراً أحببت فقط المرور على مدونتك لأذكرك وأذكر الجميع بمتابعة مهزلة التأجيل في المحاكمات العسكرية على
http://ensaa.blogspot.com/
وعذراً على المقاطعة...

آفاق الحرية said...

انا فعلا احمد الله اني مسلم ومن اب وام مسلمة
تحياتي

الـسـيـدة نـون said...

اخس عليك يا محمد
ونسيت
لاتجعل سفالة الاخرين تكشف عن سفالتك
من مشاركات خيخة فى تدوينة كلمات اعجبتنى
اكمنى خيخة يعنى
اقوم اسقط سهوا منك كدة
ماكنش العشم

عموما
بوست جميل و كوكتيل اجمل
تحياتى ليك
اختك خيخة

موناليزا said...

ما اجملها من كلمات جعلها الله فى ميزان حسناتك

Anonymous said...

مدونة جميلة
احنا بجد خلقنا لنعيش كما اراد الله منا
بسم الله الرحمن الرحيم ( وما خلقت الانس والجن الا ليعبدون )
بس للاسف احنا تناسينا الاية دى وحكمنا اهوائنا مكان شريعة الله

Anonymous said...

احبه لانه بستحق ان احبه
ذهبت بعيدا ولكن رجعت اليه
اخذتني الدنيا ولكن رجعت لاني احبه
عرفته بالحب عدت بالحب
هل تحبه هل تسمعه ,الك قلب
ان كان لك قلب ستسمع
حتما ستسمع ,
الم يان للذين امنوا ان تخشع قلوبهم لذكر الله وما نزل من الحق ولا يكونوا كالذين اوتوا الكتاب من قبل فطال عليهم الامد فقست قلوبهم وكثير منهم فاسقون
اياك ان تذهب اياك ان تمضي ارجع فقط ,ارجع فحسب ,ارجع ان كنت تحب
ارجع قبل ان يأتي يوم ولاتستطيع الرجوع ,
الك اله سواه الك رب غيره ,ماهذه الدنيا ومن فيها ومن عليها ,
يا حسرتى على ما فرطت في جنب الله وان كنت لمن الساخرين
يا حسرتى على ما فرطت في جنب الله وان كنت لمن الساخرين
يا حسرتى على ما فرطت في جنب الله وان كنت لمن الساخرين
العائد الي النور

Unknown said...

فاضل حاجه
أنا مسلم
أنا أعمل للاسلام
أعمل
أعمل

التوأمان said...

تجميعة جامدة اوي

الحمد لله علي نعمة الاسلام

وربنا يباركلك

Ophelia - cfd said...

جميل أوى الكوكتيل دا :)

تجميعه جميله فعلا

الحمد لله على نعمة الإسلام

Empress appy said...

حن نعيش الحياة على مرادنا من الله

وليس على مراد الله منا!!

فلما قررنا العيش على مرادنا
وباقى الكلام طبعا بجد دى حقيقه
ربنا يكرمك اك بتفكرنا بحاجات كتير قوى فى حياتنا

وكمان اجاباتك يا ريت كلنا نفتكر اننا نبقى مسلمين بالفعل مش اسما فقط

همس الاحباب said...

الهم صلى وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه وسلم
كلمات جميلة
وكوكتيل رائع حقا
وفقك الله لما يحبه ويرضاه
وجعلنا ممن يستمعون القول فيتبعون احسنه
تحياتى
يا دكتور

بنت الصالحين said...

أنا مسلم أجعل حياتي كلها لله .....فرحي وحزني ..صبري وشكري ...صحتي ومرضي




أنا مسلم أهتم لأمر أمتي وأحزن لحالها, وافرح لعزها إذا ما عزت , وأغرق في الهم لأن الأقصى أسير




أنا مسلم إذا ما وقعت في الخطأ والإثم يوما فأظل أذكر أن لي ربا يعرفني ويراقبني ويعفو عني ان أنا تبت




أنا مسلم من فضل ربي علي أن جعلني لأب وأم مسلمين ولم يخلقني تائها وضالاً في الدنيا




أنا مسلم سيرني ربي بمنهاج دائم أعرفه ويعرفني ولا يأتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه




أنا مسلم جعل ربي ديني دينا مجتمعيا لا منعزلا الصلاة فيه جماعه والحج فيه جماعه والزكاة فيه بين الناس وكذلك الكثير من العبادات




أنا مسلم جعل ربي نبيي محمد خاتم الرسل صلى الله عليه وسلم وأكرمهم عليه لتكون حياته نبراسا وقدوة لنا فأي صبر لنا لا يرنو لصبره , وأي شكر لنا لا يرقى لشكره ,وأي تعب لنا لا يصل لتعبه





حلوه اوي دي بجد حسيت الكلمات دي اوي



تدوينه روعه كالعاده

ربنا يبارك فيك

صيد الخاطر said...

جميلة يادكتور
فواصلك عسل ياعسل

المهم عاوز اشوفك

Jana said...

جميل ما كتبوا ..وبديع ما كتبت
تقبل الله منك ..وجعلنا مسلمين بحق

تحياتى

Anonymous said...

السلام عليكم
أولا جزاك الله خيرا على هذة التجميعه الجميلة
وثانيا جزا الله من دونها خيرا
وأحيك على فكرة أنك تجمع الكوكتيل الجميل ده

عاشــــــ النقاب ـقــــة"نونو" said...

اللهم امين
وصلى الله على سيد الخلق اجمعين
بورك قلمك وجزيت الخير على التجميعات

Ahmed Al-Sabbagh said...


ربنا يزيدك من علمة يا دكتور

وشكرا على موضوعاتك المفيدة دائما

ايه رأيك نشوفك يوم الجمعة القادم فى القاهرة

لو يناسب قوللى

عشان اعمل لقاء

تحياتى لك

احمد

حزيــــــــــــــــــن said...

فى مثل هذه التدوينات لا اجد تعليقات مناسبه
وهذا ما اجده دوما فى تدوينات كثيره
لذلك وانا على وشك مغادرة المدونه استحى ان امشى دون ان اترك دعاء او مجرد اثر لنتواصل كمسلمين
بارك الله فيك

Anonymous said...

فعلا رائع
مدونة تستحق الزيارة
والتعلم منها والاستفادة مما تكتب
مواضيع قيمة وفيها الفائدة
زادك الله من فضله
وجزاك كل خير
تحياتي

Anonymous said...

السادس من ابريل انتفاضة الشعب المصري
الناس دي كلها معانا
على مدونة عصياااان
http://3syan.blogspot.com/

Unknown said...

ربنا يبارك فيك يادكتور
حقيقي تدويناتك بتشعرني بالامل مره اخرى كلما حاول الفرار مني

وسامحني على الغياب

دكتور حر said...

صاحب المضيفة

مبروك عليك
ونورتنا
******************
UNIQUE

الحمد لله رب العالمين
وجزيت خيرا
******************
ام عمار المسكرة
عبارة الشافعي مكتوبة فعلا زي ما قلتي
والعباره الأولى اقرأيها بالتشكيل بتاع كليتكم هتلاقيها تمام
لو لسه اطلبي عالخط الساخن
:)
******************
د/اجدع بنوته

ربنا يتقبل دعائك
وجزيتي خيرا
******************

امام الجيل

جزيت خيرا يا حبيب
اه الحمد لله في مرحلة متقدمه دلوقتي
ونراك قريبا ان شاء الله
تحياتي لك يا غالي
:)
*****************

دكتور حر said...

لماضة

أي خدمه
:)
وجزاك الله خيرا
****************


جمعاوى روش طحن

يعني كده الاستاذ اداني الشهاده
ربنا يخليك لينا يارب
***************


as.zaid

ربنا يكرمك
ويتبل منا ومنك يارب
جزيتي خيرا
*************


النجمة الصامدة

جزيت كل الخير
وتقبل الله دعاءك
*************


فرنسا هانم

طب الحمد لله
التذوق ده مش من أي حد برضه
ربنا يخليكي لينا ياخالتوا
*************

دكتور حر said...

المحبة لدينها

الحمد لله رب العالمين
لكن ما هي الجمل التي لم تفهمي مغزاها
؟؟؟
وجزيتي كل الخير
**************


أحمد سعيد بسيوني

وانت كمان
*************


عبدالرحمن ياسين

خلاص يا سيدي انا عارف ان الشافعي قريبكم بقى
حظك
ربنا يكرمك ويباركلك يارب
*************


آخر العنقود

ربنا يكرمك على كلماتك
ويتقبل منا ومنك ان شاء الله
************


Doba

ربنا يكرمك على كلماتك ويجعله في كيزان حسناتنا ان شاء الله
التعليق على تدوينتين في واحد ده شغل منايفه بس
:)
ربنا يتقبل منا ومنك
ودمتى بكل الخير
*************

دكتور حر said...

علاء الحسيني-مصر-بلاد الله العريضة

متابع يا دكتور
وربنا يكرمك يارب
***************


آفاق الحرية

وكلنا كذلك
وربنا يكرمك يا سيدي ويتقبل
**************


بت خيخة وأى كلام

والله يا خيخه كنت متوقع تعليقك ده نصا كما ذكرتيه
لكن تعليقك والله مدخره لسياق آخر
يعني انتي شايفه الكلام اللي فوق كله في اتجاه واحد
ممكن يكون غريب شويه على السياق
ربنا يخليكي لينا يوفقك يارب
**************

monaliza

ربنا يكرمك ويتقبل منا ومنك
وشكرا على المتابعه
**************


hend...hanady

ربنا يكرمك يارب
ويوفقنا للعمل بمراده منا
*****************

دكتور حر said...

العائد الي النور
جزيت خيرا على كلماتك الرقيقه
ويجعلنا واياك من العائدين اليه
***************

أنا إنسان

اضافه جميله بوركت عليها
ربا يرزقنا العمل والقبول
***************


التوأمان

منورين يا رجاله
وربنا يكرمكم ويتقبل منكم
***************


noureleslam


الحمد لله أولا وآخرا
وبارك الله بكم
تحياتي
**************


appy

ربنا يكرمك يا آبى
ويرزقنا واياك العمل بما نسمع
وأن يتقبل منا ما نعمل
************

دكتور حر said...

همس الاحباب

ربنا يكرمك عمي خالد على كلماتك
ويرزقنا جميعا التعلم والعمل والقبول
*************


عاشقه الفردوس


جزيتي خيرا
وربنا يتقبل يارب
************


صيد الخاطر

اهو انت
:)
وانا والله كمان
نكون على اتصال ان شاء الله
***************

Jana

نورتي في زيارتك الأولى
نفع الله بالكلمات
وجزيتي خيرا
************

عمر المصرى

جزيت كل الخير
ونفعنا الله واياك بما نعلم ونكتب
*************

دكتور حر said...

nonoymm

وجزيتي أختاه
نفعنا الله بها أجمعين
*************

Ahmed Al-Sabbagh

أشكرك يا حبيب على تواصلك
أنا جاهز ورديت عليك عندك
ومنتظر رأيك ان شاء الله
****************


حزيــــــــــــــــــن

الحقيقه يا عم أحمد
اني أيضا لا أنتظر تعليقات على مثل هذه الموضوعات
لكن حكم البروتوكولات كده
لكن ان كان دعاء
فلنفتح كل الأبواب
تقبل الله منا ومنك
****************


بــــهــاء

ربنا يكرمك يا عم بهاء
ويزقنا واياك العلم والعمل والقبول والفرج
تقبل خالص تحياتي
**************

عصيان
قولوا يارب
والله المعين
***********


دمعاتي

نورتنا يا غالي
وربنا يجعلنا واياك من العاملين والمتفائلين دوما
وجزيت خيرا

واصطنعتك لنفسي said...

جزاك الله خيراً يا دكتور
بوركت وبارك الله فيك

بدايةً فكرة البوست حقاً رائعة .. يكفي إنه يؤكد مدي إهتمامك بالتعليقات .. فأنت لا تقرأ وترد علي التعليقات كإثبات حضور ..وإنما أنت حقاً تتواصل ..فجزاك الله خيراً
والكلمات التي أخترتها من تعليقي هي في الأصل لابن القيم

الجزء الثاني من البوست لمسني جداً .. إت كلماتك تصلح أن تكون وصف للمسلم .. الذي يستسلم حقاً لله .. الكلمات كانت صادقة جداً ولهذا أثرت في كل من قرأها

ربنا يفتح عليك يا أخي الفاضل ويبارك لك ويرزقك الإخلاص في القول والفعل والعمل

جزاك الله كل خير

الحمد لله إني لحقت أعلق قبل ما تنزل بوست جديد..كنت هضايق لو كان فاتني
:)

إيمان

محمد على ..هي كده said...

انا اتشرفت جدااااا بمعرفتك اخى الحبيب وان شاء الله نلتقى على طول

محمد said...

أنت مسلم .. وحق لك ان تكون مسلم

جزاك الله خيرا

ورحم الله والدك

Post a Comment

زد الموضوع جمالا بتعليقك

Newer Post Older Post Home

    يا خسارة علينا .

    يا خسارة علينا         .

مدوناتي


المصحف الشريف مكتوب
ملف وورد
هدية للمدونين للاستفادة في الاقتباس
اضغط على الصورة
father small

شرفونا

كلمات أحبها


قال الله تعالى
اني والانس والجن في نبأ عظيم
اخلق ويعبد غيري ... ارزق ويشكر سواي خيري الي العباد نازل ... وشرهم الي صاعد اتودد اليهم بالنعم ... وانا الغني عنهم ويتبغضون الي بالمعاصي ... وهم افقر مايكونوا الي اهل ذكري اهل مجالستي فمن اراد ان يجالسني فليذكرني اهل طاعتي اهل محبتي اهل معصيتي لا اقنطهم من رحمتي ان تابوا فانا حبيبهم وانا ابوا فانا طبيبهم ابتليهم بالمعاصي لاطهرهم من المعايب من اتاني منهم تائبا تلقيته من بعيد ومن اعرض عني ناديته من قريب اقول له: اين تذهب؟ الك رب سواي؟الحسنة عندي بعشر امثالها وازيد والسيئة عندي بمثلها واعفووعزتي وجلالي لو استغفروني منها لغفرت لهم

About Me

My photo
مشروع طبيب أحب الحرية جدا واحب الحب وأكره الظلم والنفاق أتمنى أن أرى بلادنا اسمها في السماء و احبكم

لمـــــــــــــــــــاذا دكتـــــــــــــور حر ؟

دكتور لأني طبيب
وحر لأني أؤمن بالحرية وأعشقها وأحلم بها تعم بلادي وكل الدنيا

أكتب هنا في مدونتي أشياء مني تعلمتها وشهدتها أو أصوغها كما رأيتها
خير من أن تظل الفكرة حبيسة الجمجمة
وكما قيل فإن الفكرة طائر وصيدها كتابتها
ولأجعلها ميراثا مكتوبا لمن بعدي
والله المعين

    دكتور حر على الفيس بوك

    القرآن بصوت والدي رحمه الله

    father small

    اخترنا لك


Recent Comments